اخبار و مقالات

نسخه درمان سرانه مصرف شیر خام کی پیچیده می شود؟
تاریخ انتشار : 1395/5/30 ساعت 09:49:39
نسخه درمان سرانه مصرف شیر خام کی پیچیده می شود؟















نسخه درمان سرانه مصرف شیر خام کی پیچیده می شود؟
تاریخ: 1395/03/20
شماره: 5825
بازدید: 60
در حال حاضر سرانه مصرف شیر در کشور ما 110 کیلوگرم است که با سرانه مصرف جهانی فاصله چشمگیری دارد و می بایست این میزان را تا 160 کیلوگرم افزایش داد.
 
؛لبنیات از محصولات استراتژیکی است که سهم بالایی در سفره های ایرانی دارد؛ با توجه به آنکه ارزش غذایی محصولات لبنی بر هیچ کس پوشیده نیست اما طی سال های گذشته افزایش نجومی قیمت فرآورده های لبنی تنها یک راه پیش روی خانوار گذاشته که آن هم کاهش وعده مصرفی است.

در این راستا محمدرضا ملاصالحی مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار باشگاه برنگاران جوان؛ با اشاره به تاثیر خرید حمایتی شیر خام اظهار داشت: در طرح خرید حمایتی پیش بینی شده که روزانه هزار تن شیر خام از دامداران خریداری شود که تا کنون 60 الی 70 درصد این امر محقق شده و انتظار می رود با خروج مازاد شیر خام، مشکل عدم جذب ،بین کارخانه ها و دامداران مرتفع گردد.

ملاصالحی با اشاره به پافشاری کارخانه ها مبنی بر اصلاح قیمت افزود: اکنون کارخانه ها به جای ترغیب و تشویق مصرف کنندگان به افزایش مصرف بر روی موضع اصلاح قیمت پافشاری می کنند و از طرفی تخفیف های نجومی به مغازه داران می دهند.

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی با اشاره به نرخ خرید شیر خام بیان کرد: میانگین قیمت خرید شیر خام کارخانه ها از دامداران هزار و 150 تومان است که این امر بیانگر کاهش هزینه های تمام شده فرآورده های لبنی نسبت به 6 الی 7 ماه گذشته است.

وی ادامه داد: با وجود کاهش هزینه تمام شده محصولات لبنی، کارخانه ها در رقابت با یکدیگر بعضا تا 50 درصد تخفیف برخی فرآورده های خود را به مغازه داران می دهند که این امر اجحاف در حق مصرف کننده است و انتظار می رود که منطقی تر در این مورد برخورد کنند.

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی در ادامه یادآور شد: اصلاح فرهنگ مصرف علاوه بر تضمین سلامتی منجربه خروج مازاد شیر خام و بهبود وضعیت دامداران خواهد شد، از این رو بایستی کارخانه ها این تخفیفات را به مصرف کنندگان ارائه دهند چرا که تاثیر بسزایی در افزایش مصرف دارد.

ملاصالحی با اشاره به تخصیص مشوق صادراتی بیان داشت: تخصیص مشوق صادراتی می تواند کمک بسزایی در خروج انباشت فرآورده های شیر خشک داشته باشد چرا که با کاهش قیمت جهانی شیر در بازارهای هدف، امکان رقابت وجود ندارد.

وی ادامه داد: با اجرای طرح خرید توافقی توسط سازمان تعاون روستایی بخش عمده مشکل عدم جذب حل خواهد شد کما اینکه این خرید در برخی قطب های تولید شیر همچون اصفهان، تهران و البرز تاثیر گذار بوده است لذا با تخصیص مشوق صادراتی مشکلات دامداران به طور کامل مرتفع خواهد شد.

گفتنی است که بازار مصرف بهترین راهکار حل این مشکلات است لذا کارخانه ها باید همت خود را در راستای عرضه فرآورده های لبنی با قیمت مناسب به کار گیرند.

ملا صالحی با اشاره به سرانه مصرف شیر خام بیان کرد: در حال حاضر سرانه مصرف شیر در کشور ما 110 کیلو است که با سرانه مصرف جهانی فاصله معنا داری داریم، از این رو لازم است که این میزان را تا 160 کیلو گرم افزایش دهیم که در این صورت نه تنها مازاد تولید نداریم بلکه با کاهش تولید نیز مواجه خواهیم شد.

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی درادامه یادآور شد: اگر کارخانجات روی بازدهی خود کار کنند تا ضمن کاهش هزینه، قیمت ها را متعادل سازند و از طرفی دامداران سعی و تلاش خود را در راستای کاهش هزینه ها به کار گیرند در نهایت میزان مصرف شیر در کشور افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: اگر سرانه مصرف در کشور افزایش نیابد و دامداران با مشکلات جذب شیر خام مواجه شوند در نهایت دام های خود را از چرخه تولید حذف می کنند که این امر به نفع اشتغال و جامعه نیست.
منبع خبر: باشگاه خبرنگاران جوان